„ABC kompetencji międzykulturowych„
zapraszamy nauczycieli akademickich, którzy są pracownikami dydaktycznymi lub badawczo-dydaktycznymi zatrudnionymi na Uniwersytecie Wrocławskim na szkolenie „ABC kompetencji międzykulturowych„, które realizowane będzie w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego na lata 2018-2022″.
To ważny temat, dlatego gorąco zachęcamy Państwa do wzięcia udziału!
W szkoleniu mogą wziąć udział pracownicy, którzy są nauczycielami akademickim w rozumieniu art. 113 Prawa o Szkolnictwie Wyższym i Nauce, i zadeklarują, że po zakończeniu udziału we wsparciu, w trakcie semestru letniego wykorzystają zdobyte w projekcie wiedzę i kompetencje dydaktyczne prowadząc zajęcia ze studentami.
Termin najbliższego dwudniowego szkolenia: 12-13.12.2022.
Szkolenie będzie trwało 16 godzin lekcyjnych (dwa dni po 8 godzin) i odbędzie się stacjonarnie. Grupa liczyć będzie 30 osób.
Dzień 1
8:00- 10:00 Powitanie, ustalenie zasad współpracy grupy podczas szkolenia
Wprowadzenie do tematyki różnic kulturowych: różnice kulturowe wg Hofstede, Trompenaars, Lewis, Meyer; poziom społeczny i poziom indywidualny; definicje i wymiary kultury w praktyce
10:00-10:10 Przerwa
10:10-12:10 Ćwiczenie międzykulturowe, omówienie ćwiczenia, dyskusja
Szok kulturowy i tzw. incydenty krytyczne (prezentacja i analiza przypadku)
12:10-12:30 Przerwa
12:30-14:30 Komunikacja międzykulturowa i różnice kulturowe mające wpływ na współpracę, narzędzia do pracy indywidualnej z osobami z innej kultury (prezentacja i analiza przypadków) Ćwiczenie międzykulturowe, omówienie ćwiczenia, dyskusja
Zadanie domowe przed drugim dniem dot. własnych zasobów w budowaniu relacji międzykulturowych
Podsumowanie dnia
Dzień 2:
8:00-10:00 Powitanie, zebranie aktualnych potrzeb i pytań
Moje kompetencje międzykulturowe (omówienie zadania domowego, odpowiedzi na pytania, wskazanie nowych zasobów, prezentacja literatury polecanej)
Integracja, asymilacja, marginalizacja, separacja, integracja, inkluzja, wielokulturowość, międzykulturowość – wyjaśnienie pojęć (prezentacja)
10:00-10:10 Przerwa
10:10-12:10 Przykłady dobrych praktyk i polityk integracji studentów zagranicznych na uczelniach wyższych w Polsce i na świecie (prezentacja i analiza przypadków, dyskusja) Stereotypy – uprzedzenia – dyskryminacja: rola otwartej postawy w pracy z osobami z innych kultur (prezentacja i dyskusja), omówienie kazusów z praktyki dot. przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na pochodzenie i inne
Samoświadomość swojej kultury jako podstawa budowania otwartych relacji międzykulturowych (prezentacja), ćwiczenie dot. własnej kultury
12:10-12:30 Przerwa
12:30-14:30 Najczęstsze wyzwania międzykulturowe i sposoby rozwiązywania konfliktów międzykulturowych, kazusy z praktyki akademickiej (omówienie przypadków)
List – niespodzianka na zakończenie szkolenia
Podsumowanie, ewaluacja
Szkolenie prowadzi współpracująca z UWr ekspertka, pani MANUELA PLIŻGA-JONARSKA, założycielka firmy The Talk Box, która specjalizuje się w rozwijaniu kompetencji międzykulturowych pracowników oraz w rozwiązywaniu konfliktów międzykulturowych w zespołach i otoczeniu społecznym.
Kryteria rekrutacji:
- kryterium kwalifikujące (spełnia/nie spełnia):
Czy jest Pani/Pan pracownikiem: dydaktycznym, badawczo-dydaktycznym?
Czy deklaruje Pani/Pan, że zdobyte podczas szkolenia wiedzę i kompetencje wykorzysta Pani/Pan prowadząc zajęcia dydaktyczne w semestrze letnim 2022/2023?
TAK = 1 pkt /NIE = 0 pkt
- kryterium punktowe:
Czy zna Pani/Pan definicję inkluzji? TAK = 0 pkt /NIE = 1 pkt
Czy zna Pani/Pan teorie różnic kulturowych wg. Hofstede, Trompenaars, Lewis, Meyer? TAK = 0 pkt /NIE = 1 pkt
Czy zna Pani/Pan różnice pomiędzy pojęciami wielokulturowość i międzykulturowość? TAK = 0 pkt/ NIE = 1 pkt
W razie przyznania kandydatom jednakowej liczby punktów przy ustalaniu listy uczestników będzie brana pod uwagę kolejność zgłoszeń.
Udział w szkoleniu jest dobrowolny i bezpłatny.
W razie przyznania kandydatom jednakowej liczby punktów przy ustalaniu listy uczestników będzie brana pod uwagę kolejność zgłoszeń.
Proszę o zapoznanie się z Regulaminem.
Każda osoba, która weźmie udział w szkoleniu będzie zobowiązana do podpisania oświadczenia, że dobrowolnie bierze udział we wsparciu. Wiąże się to również z koniecznością wypełnienia formularzy z danymi osobowymi, których wzory można znaleźć w Regulaminie Rekrutacji.
Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego na lata 2018-2022″, jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III, Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5. Kompleksowe zarządzanie szkół wyższych.