Strona główna » Szkolenie „Z prostego, dostępnego języka”.
mikrofon do nagrywania

Loga projekt

Zapraszam do udziału w szkoleniu: Z prostego, dostępnego języka

Rekrutacja prowadzona jest w sposób ciągły.

Terminy szkolenia, prowadzący i miejsce:

Edycja 1: 08.10 i 15.10.2025 dr Marta Śleziak, ul. Kuźnicza 49/55, pok. 20 – rekrutacja zamknięta
Edycja 2: 28.10 i 04.11.2025 dr Grzegorz Zarzeczny, ul. Więzienna 8/12, sala 1bC
Edycja 3: 29.10 i 05.11.2025  dr Marta Śleziak, ul. Kuźnicza 35, sala 114
Edycja 4: 07.11 i 14.11.2025 dr hab. Marcin Poprawa, ul. Więzienna 8/12, sala 1bC
Edycja 5: 21.11 i 25.11 2025 dr hab. Tomasz Piekot, ul. Więzienna 8/12, sala 1bC
Edycja 6: 21.11 i 28.11 2025 dr hab. Marcin Poprawa, ul. Więzienna 8/12, sala 2C
Edycja 7: 05.12 i 08.12.2025 dr hab. Tomasz Piekot, ul. Więzienna 8/12, sala 2C
Edycja 8: 05.12 i 12.12.2025 dr hab. Marcin Poprawa, ul. Więzienna 8/12, sala 1bC

DZIEŃ 1:

08.30–10:45      Część 1
10:45–11:00      Przerwa
11:00–13:15      Część 2
13:15–13:45      Przerwa
13:45–14:30      Część 3

DZIEŃ 2:

08.30–10:45      Część 4
10:45–11:00      Przerwa
11:00–13:15      Część 5
13:15–13:45      Przerwa
13:45–14:30      Część 6

Program szkolenia 

Liczba uczestników: średnio 12 osób (max 14) 

Wymiar czasowy szkolenia: łącznie 14 godzin, ( 1 godz. = 45 minut),   

Cele szkolenia:    

Zapoznanie uczestników z zasadami poprawnego redagowania pism urzędowo-kancelaryjnych oraz doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej potrzebnych w życiu zawodowym – poprawności, sprawności, skuteczności i estetyki posługiwania się językiem polskim.   

Zakres tematyczny:   

Prosty język (standard plain language)   

  • czym jest prosty język? Jak posługiwać się nim zgodnie z jego zasadami?   
  • Case study: przykłady i antyprzykłady komunikatów pisanych prostym językiem   

Komunikacja na Uczelni   

  • Budowanie relacji ze studentem/pracownikiem za pomocą języka pisanego   
  • Najczęstsze błędy w pisemnej komunikacji    
  • Dobór stylu komunikacji do odbiorcy   
  • Dostosowanie języka do kanału komunikacji    
  • Dlaczego dbanie o komunikację nam się opłaca?   

Praca z tekstem   

  • Odchudzanie tekstu, czyli jak pisać przejrzyście i zrozumiale?   
  • Zakazane słowa, czyli jakich sformułowań unikać, by być lepiej zrozumianym?   
  • Grupowanie informacji w mailach   

Praca pytaniami   

  • Jak zadawać pytania, by uzyskać odpowiedź, której potrzebujemy?   
  • Co zrobić, gdy pojawiają się nieporozumienia w komunikacji?   
  • Jak słuchać pracownika/dydaktyka/studenta, by dobrze poznać jego intencje i potrzeby?   

Netykieta – definicja, zasady komunikacji w sieci.    

Uzyskane kompetencje:   

  • Uczestnik posiada wiedzę na temat tego, jak upraszczać komunikaty zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny ; 
  • Uczestnik poszerzył wiedzę na temat zasad poprawności językowej w korespondencji oficjalnej ;
  • Uczestnik eliminuje istniejące błędy w dokumentach i szablonach;   
  • Uczestnik zna zasady netykiety i stosuje je w codziennej pracy.  

Aby zgłosić chęci udziału w szkoleniach proszę o: 1. zapoznanie się z Regulaminem rekrutacji na szkolenia (dostępny wyżej). 2 Pobranie i wypełnienie formularza zgłoszeniowego zgodnie z opisem w Regulaminie, 3. Przekazanie formularza zgłoszeniowego do Biura projektów w dogodny sposób (elektronicznie przez EZD, w formie wydruku z podpisami).

DOKUMENTY REKRUTACYJNE

Wysłanie formularza zgłoszeniowego nie oznacza przyjęcia na szkolenie. Przed szkoleniem dostaną Państwo informację o zakwalifikowaniu się do uczestnictwa w szkoleniu.

Txy flsgi od lewej Fundusze unijne, flaga Polski i Flaga Unii Europejskiej

Zespół Projektowy, Biuro Projektów

Katarzyna Jędrzejewska, katarzyna.jedrzejewska@uwr.edu.pl, tel. +48 375 27 08

Katarzyna Rutkowska katarzyna.rutkowska2@uwr.edu.pl; tel. +48 71 375 27 74

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

Fundusze Europejskie, Wiedza Edukacja Rozwój
Rzeczpospolita Polska
Unia Europejska, Europejski Fundusz Społeczny